Friday, December 07, 2007

# Hur jag sorterade mina 30.000 fotografier natten 6dec07.
# Jag är väldigt glad i att fotografera och kände att det var dags att göra något åt högen av bilder.
# Det var mycket tidskrävande, men det gick.
#
# Saker jag behöver hälp med:
# md5sum grejen är ful och därmed nästan oduglig, önskat rekursivt sökande och omedelbart flytta/ta bort dubletter.
# om du har någon nytta av nått så ta för dig
# satt vid en fedora, lär fungera på massor av distar, med paketen jhead, exiftool.
# Ha det gott - Andreas Sandskär

# Ta bort konstiga tecken och mellanrum i kataloger och filer.
find | while read -r FILE
do
mv -v "$FILE" `echo $FILE | tr ' ' '_' | tr -d '[{}(),\!]' | tr -d "\'" | tr '[A-Z]' '[a-z]' | sed 's/_-_/_/g'`
done

# Ta bort ursprungliga namnet och Datera alla filer efter deras skapelsedatum(EXIF), 20071204-174926b.jpg
find . -iname *.jpg | while read -r FILE
do
jhead -nf"%Y%m%d-%H%M%S" $FILE 2>/dev/null
done

# Lägga till vilken storlek bilden har, _3504x2336.jpg, vilket ger 20071204-174926b_3504x2336.jpg
exiftool -r '-filename/home/skript/overflood
grep aarfakare /home/skript/overflood | cut -d' ' -f1 | while read -r FILE; do rm $FILE; done

# Flytta alla filer till kataloger efter åååå/mm/dd
exiftool -r -d %Y/%m/%d/ "-Directory[pil till vänster, dumma blogger]datetimeoriginal" .

# Ta bort tomma kataloger
find . -type d | xargs rmdir 2>/dev/null
find . -type d | xargs rmdir 2>/dev/null
find . -type d | xargs rmdir 2>/dev/null

1 comment:

Unknown said...

Intressant guide och något jag kommer att få användning för med. Tack för att du delade med dig av instruktionerna :)